Monday, February 28, 2011

Imunisasi N Perkembangan AR2 bila 8 bulan

Ari ni aku half-day sebab nak bawak encik Goten gie cucuk imunisasi dia kat Klinik Kesihatan. Sanggup aku amik cuti untuk gie sana sebabnya kan bila gie klinik kanak2 yang dia slalu gie tuh aku kena charge RM180/injection itu pun depends pada tahap imunisasi. So yang kali ni dia kena 2 imunisasi skali sebab ada tertinggal 1 injection ari tuh.. makanya, aku decide gie klinik kesihatan ler… boleh bawak2 berjimat skit. Appointment kul 9 pagi, disebabkan umah dgn klinik kesihatan tu jaraknya tak sampai 3km so aku kuar on-time jer biar cun2 sampai kul 9.


Dah siap mandikan Gohan, terus anta dia gie playschool. Selalu aku bawak dia naik moto sebab dekat jer selang 1 blok jer kot. Tapi ari ni macam ‘ter’rajin nak jalan kaki dgn Gohan. Aku bawak dia jalan kaki, tapi dia sibuk tunjuk2 kat moto sebab nak naik moto g playschool. Bila permintaan tak di layan, dia protes nangis2 sambil jalan kaki. Aku buat dekkk jer. Hahahahahah…. Sampai depan playschool lagi kuat plak dia nangis, lagi aku buat tak tau… hehehehe…


Pastu, amik encik Goten terus bawak gie klinik… maakkkk aiiiiii!!!! Ramainya orang kot… semua orang amik appointment pagi ker? Adeh! Ni yang malas ni…  terpaksa ler menunggu giliran aku sampai…  sementara menunggu tu aku siap kuar masuk nursing room ada la dalam 4-5 kali sementara menunggu tuh… pulak nursing room tak de kipas lagi pulak nak dapat air-cond kan so harusla aku carik tempat yang selesa nak nursing encik Goten. Tadaaaa… aku jumpa surau yang ber’air-cond. Terbaek kot…  hehehehe… kat situ la kami melepak buat kesekian kalinya… sampaikan semua hapdet2 yang notice board diorang aku baca…


So ni yang nak share dengan korang ni…


Senarai Semakan Perkembangan (untuk 8 bulan):
1.       Bolehkah bayi anda mengawal kepalanya ketika ditarik dari posisi baring ke duduk? Yup
2.       Bolehkah bayi anda meniarap dan melentang? Yup
3.       Bolehkah bayi anda menggenggam objek? Yup
4.       Bolehkah mata bayi mengikut pergerakkan objek? Yup
5.       Bolehkah bayi anda bertindakbalas kepada bunyi? Yup


Kira ok la kot kalau semua jawapan dia YES kan? Hehehehe


Tanda2 amaran untuk kelewatan perkembangan.
Untuk umur 6-8 bulan – sepatutnya bayi boleh berguling, boleh memegang kelentong (rattle) dan boleh membebel. So kalau ada tanda2 ni kira ok la tu, tak payah la korang risau2 kan…


Ok chow!

2 comments:

  1. setau aku la kan, kalo aku nak g klinik gomen ni aku suke g belah ptg pasal time ni org tak ramai...pling teruk pun kene tunggu 3 4 org je kot

    ReplyDelete
  2. haaa betul Yan... tue yang next appointment aku mintak petang lak.. hehehe

    ReplyDelete