Friday, April 15, 2011

PERKARA2 YANG MEROSAKKAN OTAK

1. TIDAK BERSARAPAN
sesiapa yang tak sarapan akan mengalami kekurangan gula dalam darah. Ini akan mengakibatkan kekurangan nutrien kepada otak dan akan menyebabkan kerosakan otak. Bahaya weh... so breakfast adalah sangat sangat sangat penting untuk memulakan hari anda. (cewah dah macam tagline la pulak)


2 . MAKAN TERLALU BANYAK
Haaaa... ni pun satu kes gak... korangnyer arteri otak akan menjadi keras/tebal yang akan mengurangkan daya ketahanan mental.
Tak bagus... tak bagus.. (alert to myself abb aku memang suka makan!)


3. MEROKOK
A big NO! kenape? sebab dia akan menyebabkan susut perkembangan otak yang akan lead kpd penyakit Alzheimer. Tapi biasanya yang big NO ni org suka buat. aish!


4. PENGAMBILAN GULA YANG BERLEBIHAN
Bila byk sgt amik gula nanti akan mengganggu proses penyerapan protein dalam badan (mcm kalau korang mkn ikan, buat rugi jer tak dpt serap protein). Lebih gula jugak mengganggu brain developement. So kurangkan gula dalam makanan yer. Eh minuman gak.


5. PENCEMARAN UDARA
Ni memang tak boleh nak elak. Tapi otak adalah pengguna terbesar oksigen dalam badan kita. Bila kita sedut udara yang tidak bersih akan mengurangkan supply oksigen ke otak so nanti akan mengurangkan ke'efisien'an otak kita utk beraksi.


6 . KURANG TIDUR
Tidur membolehkan (ada ker ayat membolehkan?) otak untuk berehat. Kalau kita kurang tidur dalam tempoh yg panjang akan mematikan (bukan lagi merosakkan yer..) sel2 otak kita.


7. MENUTUP MUKA KETIKA TIDUR
Memang kebanyakan orang tidur suka sangat tutup2 muka.. nak bagi feel senang tidur katanya... Tapi bad habit ini akan menambahkan pengumpulan CO2 (karbon dioksida) dalam otak. Kita nak tambah O2.


8. OTAK BEKERJA KETIKA TIHAK SIHAT
Tak bagus! Tak bagus! kalau sakit tu bawak2 la berehat yer... Bekerja keras atau study waktu sakit akan mengurangkan ke'aktifan'an otak untuk berfikir.


9. KURANGKAN STILMULASI BERFIKIR
Berfikir adalah cara terbaik untuk melatih otak kita. Kalau kita kurang berfikir akan menyusutkan otak kita.
Harus banyak membaca buku ilmiah. Tak pun bila layan anak2 bercakap, mengaji ataupun mengira pun men'develope'kan otak kita utk adapt pd situasi & pemahaman si kecil.


10. KURANG BERCAKAP
Ni mesti banyak guna computer, sms, bbm... taip jer kan? teknologi lah katakan... So dah tak banyak bercakap. hehehe..Perbualan yang interaktif & intelaktual akan membantu stimulate otak kita.


Apa yang menyebabkan kerosakan hati:
1. Tidur lewat dan bangun lewat
2. Tak kencing di waktu pagi
3. Makan terlalu banyak
4. Skipping breakfast
5. Banyak amik medication
6. Banyak amik preservatives, additives, food coloring, and artificial sweetener
7. Banyak amik mknan yang berminyak


TOP 5 makanan yg menyebabkan cancer:
1. Hot Dogs
2. Makanan pejal yg diproses (daging burger dll)
3. Donut
4. French fries
5. Chips, crackers, and cookies

No comments:

Post a Comment