Wednesday, April 27, 2011

Buat Bonda

Entri ini khas buat bonda. Bonda ini yang ku panggil ibu. Ya sangat lembut bunyi seperti empunya diri juga. Aku sangat mengemari masakan ibu. Haruslah seorang anak menggemari masakan ibunya kerana sejak dari kecil hanya dihidangkan dengan masakan ibu. Tentunya aku mempunyai masakan favorite yang saban waktu dan tidak pernah sesekali aku menolaknya. Ya aku sangat menggemari ‘Rendang Ayam Ibu’ (aku yang bagi nama sendiri.. J)


Sewaktu entri ini ditulis bondaku berada di rumah Allah mengerjakan umrah untuk kesekian –kalinya. Ohh rindu sungguh ingin ke sana lagi. Aku pernah pergi ke sana sewaktu umurku 12 tahun. Kami pergi sekeluarga. Tentunya dengan ibu, angah, dan alang. Sungguh bahagia waktu itu. Rasa sangat tenang sekali. Semalam dapat panggilan dari ibu di sana. Suara yang lemah lembut dan sangat gembira. Ibu bercerita yang ibu makan dengan sangat berselera sekali. Hairan juga kerana di sini hendak tengok ibu makan satu pinggan nasi pun agak payah. Biasanya ibu hanya makan separuh hidangan. Mungkin keadaan yang berbeza di sana dan faktor cuaca yang panas dan kering.


Buat bonda yang sentiasa menyayangi aku, mendidik dan mengasuh aku dari sebesar lengan hingga aku yang bonda dah tak boleh nak peluk habis (faktor saiz uols); yang sering tak tidur malam ketika menjaga aku ketika sakit, bonda juga selalu memberi ingatan supaya sentiasa ingat pada Allah s.w.t dan jangan sesekali tinggal solat.. walaupun terlewat mesti solat. Bonda selalu beri ayat-ayat yang perlu diamalkan seperti Surah Kursi, Surah At-Taubah dan banyak surah2 amalan lain. Bonda siap print-out, laminated untuk aku pastu bagi kat anak2 sorang satu untuk kitorang hafal.


Ibu,
Terima kasih atas segalanya. Tidak terbalas oleh kak yong semua kebaikan, didikan serta asuhan ibu. Kak yong sangat-sangat menyayangi ibu. Kak yong sentiasa mendoakan kebahagiaan ibu dan Allah swt memberikan limpahan rezeki yang melimpah-ruah kepada ibu serta kesihatan yang baik.

Ibu,
Kak yong juga nak minta maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki sekiranya ada kata-kata, perbuatan sedar atau yang tidak sedar mungkin mengguris hati ibu. Kak yong juga jarang balik rumah ibu.. mungkin ibu terasa hati. So kak yong nak minta maaf. Kak yong akan sentiasa mendoakan kebahagian ibu.

Salam sayang dari anakanda,
Kak yong

Lepas sahaja aku buat entri nie.. terus teringat nak sms ibu di Makkah untuk doakan aku…


“Assalam ibu.. sekiranya berkesempatan tolong doakan kak yong mendapat rezeki yang melimpah ruah seperti air zam zam yang mengalir tanpa henti-henti. Sihat. Di sayangi suami n anak2 serta keluarga. Pandai mendidik anak2 dan menjaga aurat serta maruah suami. Dapat membalas jasa ibu dan ayah”

Tentunya aku tidak hanya minta ibu doakan. Harus juga aku sendiri solat dan berdoa kepada Allah swt dan cuba untuk melakukan sebaik mungkin. Semoga hari ini lebih baik dari semalam. Dan esok hari adalah hari baru yang baik buat aku…. Dan korang juga.


Love,
Zura

1 comment:

  1. kak bai kita pulak termengalir alir mataku baca entri ini..kita klu baca psl ibu bapa nie mmg cepat touching...huhuhuhuh..nangis..

    ReplyDelete