Friday, November 2, 2012

10,000 Walk A Day Challenge!!!

Assalammualaikum,

Been busy lately ni dengan training dan meeting yang tak habis-habis. Bersambung pulak dengan cuti itu dan ini. Maklumlah, Malaysia ni memang banyak cuti umum. Rakyat pun berbilang kaum kan. Nak di jadikan cerita, lately ni kerap jugak aku naik ke penimbang berat badan. Pastu asyik sentap jer. Mana tak nye.. jarum tu asyik ke kanan. Idok ade pon nak ke kiri barang sedikit. Makin jarum tu ke kanan dan hampir nak cecah 180 darjah. Ngeri wehhhh...

Nak menambahkan ngeri bila jumpa adik-adik ku dan ipar-duai ku.. masing-masing mulut longkang tahap dewa-dewa. Jenis tak reti nak tapis. ekekeke sama macam aku gak. tapi hati kami sangat baik. Putih dan suci. Suci lagi menyucikan. :)

Harus ler berbuat sesuatu sebelum sebarang perkara buruk berlaku. Cewah! acaner tu? Dengan rasminya ku order fat burner 2 botol. Fat burner ni selalu encik hubby ku guna especially kalau dia angkat berat bagai. Yang ni boleh beli kat mana-mana farmasi atau produk kesihatan. Ni bukan produk haram tau uols. Nak makan sebarang produk mesti yang di iktiraf KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia). Nanti ape-apa jadi kat korang susah.

Dan yang penting, mesti banyak minum air suam. Minum minimum 8 gelas sehari. Kalau lebih lagi baik. Menu diet seimbang jugak perlu diperhatikan. Makanan yang perlu diabaikan ialah goreng berminyak, kanji macam nasi, kentang, mee, mee hoon, minuman sejuk dan ais. Menu seimbang yang perlu di ambil macam sayur, buah-buahan dan protein (ikan, ayam). Daging pun kalau boleh di elakkan. eceh... dah macam pakar pemakanan plak ye. Sharing is caring kan.



Gambar atas skali tu product yang telah di order. Kat rumah memang dah ada tapi tinggal setengah botol. Encik hubby yang makan ni. So dia pun dah suggest aku makan jugak supaya tak obesiti dan lebih sihat. Ini supplement bantu tukarkan lemak sedia ada kepada tenaga. Tugas korang ialah jangan tambah lemak lagi dalam badan. Penat Polythermex ni bekerja keras tolong transform lemak-lemak kepada tenaga, sedap jer nak tambah lemak lagi. Cam tu kalau korang makan 88 botol pun memang tak turun ler berat badan. Testimenial kat gambar 3 tu aku google. Awek ni yang aku pon tak kenal saper tapi dia salah seorang pengguna Polythermex. Sape nak order boleh bagi tau aku yer. Tapi aku bukan agent ye. Tolong belikan je. Harga aku bagi diskaun 10%. Eceh... eh betul la. Encik hubby selalu beli so dapat special price.

Bukan tu jer, aku ni tak la rajin bersenam, so alternatif lain.. kena la berjalan. Bukan jalan-jalan biasa. Satu hari aku kena jalan 10,000 tapak. Tapi tak de maknanya aku nak kira berapa tapak dah jalan hari ni. Aku beli gadget khas ni boleh kira berapa tapak sehari korang dah jalan. Betapa pentingnya korang berjalan tu kan sampai ada pihak dah manufacture produk untuk kira berapa tapak dah jalan hari ni.


Untuk sekarang, aku dah jalan 1706 tapak. Mak aiii.. banyak lagi ni nak sampaikan ke soploh ribu.
Dan aku pun rajin turun bawah hantar dokumen. Kekerapan minum air jadi bertambah-tambah nanti kena jalan pergi toilet. Parking kereta pun jauh sikit dari biasa. Selalu nak parking paling dekat dengan pintu. Usaha nak menambahkan tapak berjalan. hehehehe... Pedometer ni aku beli kat cosway, dalam RM68 kot. Tapi aku ahli cosway so dapat guna coupon, jadi harganya murah sikit. Kalau ada yang nak, boleh beli dekat aku jugak ye. Pedometer  ni dwi-kuasa yang guna tenaga matahari dan ada sokongan bateri.

Aku target nak dapat berat badan 55kg. Sekarang 64kg. Ada 9 kg untuk diturunkan. Aku target 3 bulan untuk dapatkan 55kg ni. So review semula berat badanku pada 2 January 2012. Jom jaga kesihatan dan jalan lupa berjalan 10,000 tapak sehari ye uols.

Bye.

3 comments:

  1. ibu nyusu blh minum tak?nak kurus jugak....

    ReplyDelete
  2. Sorry darling... preggy n pregnant xbley. Abis lemak2 n khasiat tuk baby nanti.

    ReplyDelete
  3. typo.. preggy dan bfm mummy tak boleh. Tunggu you dah complete all that nanti boleh amik yer. :) bfm pon boleh kuwus jugak..

    ReplyDelete