Thursday, August 11, 2011

Perlukah bayar RM 2250 untuk simpan darah tali pusat bayi @ cord blood stem cells?

Darah tali pusat? mesti bunyi macam pelik.. ok. ok .. selalu dorang sebut 'stemcell'. Ring a bell? hamboiii.. cakap omputeh baru paham ek.. wakakaka..

Macam ni.. tadi ada baca paper omputeh online, so dorang ni memang dah biasa.. kalau baby yang lahir jer semua amik darah kat tali pusat tu. Doktor akan amik darah tali pusat tu dah akan disimpan di lab khas untuk bank blood stemcell ni. Sekiranya, in future, baby tersebut atau adik-beradiknya ada penyakit kritikal macam leukimia atau diabetes.. ibubapa boleh dapatkan semula darah tali pusat yang di simpan di bank blood stemcell ni untuk bantu memulihkan baby atau adik-beradiknya. Baguskan?


Ok nak tau apa sebenarnya stemcell ni?
Sel stem badan "master" sel kerana mereka yang mencipta semua tisu yang lain, organ-organ dan sistem dalam badan.


Sel stem yang ditemui dalam darah tali pusat adalah blok binaan darah dan sistem imun anda dan yang paling mudah menghasilkan semula ke dalam:
  1. Sel darah merah yang membawa oksigen ke semua sel dalam badan.
  2. Sel darah putih yang melawan jangkitan.
  3. Platelet yang membantu dalam pembekuan sekiranya kecederaan.
Keupayaan sel-sel saraf tunjang darah untuk membezakan, atau perubahan kepada jenis lain sel dalam badan adalah satu penemuan baru yang ketara untuk memperbaiki rawatan itu penyakit yang paling biasa seperti penyakit jantung, strok, Alzheimer, kencing manis,distrofi otot, kecederaan saraf tunjang, penyakit Parkinson dan penyakit hati.

Kalau uols nak tau lebih lanjut boleh google atau klik je kat sini.

Laporan berita harian:


So, lepas cari-cari.. yang table bawah ni adalah detail charges dorang:



Lepas tu terjumpa dalam youtube yang ada seorang kanak-kanak perempuan ni disahkan ada luekimia. Mak dia pulak tengah sarat mengandung. Risaunya hati seorang ibu yang sedang sarat bila dapat tahu anak perempuan dia kena penyakit yang membawa maut itu. Pastu doktor yang merawat anak dia ada suggest untuk buat stemcell blood bank untuk anak yang dalam perut ibu tersebut. Maka setelah selamat bersalin, dia telah buat keputusan yang bijak. Dia telah buat StemCell untuk bayi yang baru lahir itu dan dengan darah tali pusat bayi lelaki itu digunakan untuk merawat kanak-kanak tersebut bebas daripada penyakit luekimia. MasyaAllah!

Korang boleh view testimonial ibu kanak-kanak tersebut yang diberi nama Angel kat bawah ni:


Kisah Benar - Diabetes
Daripada gambar-gambar di bawah, perbezaan yang besar boleh dilihat dalam rupa kaki beliau sebelum dan selepas terapi sel stem.

Kisah Benar - Thalassaemia
Xian dilahirkan pada bulan Januari 2003. Sel saraf pusat darah dia yang disimpan dalam bank sel darah utama swasta tempatan, StemLife. Walaupun ibu bapanya berdua Talasemia minor (pembawa), dia bernasib baik kerana bukan satu Talasemia Major tidak Minor.

Adiknya Shu Min, yang lahir pada bulan Jun 2005, kurang bernasib baik. Beliau telah didiagnosis dengan Talasemia Major.

Pada bulan Januari 2006, Shu Min menjalani pemindahan sel stem menggunakan sel stem Xian yang disimpan dengan sebuah bank tempatan swasta, StemLife. Shu Min telah pulih dan pulang dengan gembiranya.

Dan kalaulah tidak untuk pemindahan sel stem, Min Shu mungkin telah menjalani tranfusions darah berterusan yang berat dan rutin terapi infusi.

Pemindahan sel stem tidak hanya memberi Shu Min kesihatan yang baik tetapi juga kualiti hidup yang lebih baik.

Nota kaki: Untuk kawan-kawan, saudara-saudari dan saya sendiri, protect keluarga kita dari setiap sudut. Tak cukup dengan ambil insurans nyawa dan kad perubatan sahaja. Duit belambak banyak, kalau anak tidak sihat pun tak berguna. Mari sama-sama kita ingat mengingati. InsyaAllah kalau lagi 5-6 tahun saya pregnant dan mempunyai kewangan yang cukup.. saya akan ambil utk bayi saya.. so atleast nanti abang-abang dia pun boleh guna sekiranya memerlukan.

Please also take note: saya bukan agent StemCell yer kawan-kawan.. hehehe hanya berkongsi. Tapi saya agent Prudential Medical Card & PruBSN Takaful... hehehe boleh klik kat sini.

Terima kasih kerana membaca!
“Melayu kurang simpan sel stem”
“Mereka masih agak was-was mengenai perkhidmatan ini dan lebih suka basuh, tanam uri dan tali pusat selepas bayi dilahirkan.”

1 comment: