Hari ni mummy attend training POWER! managing your debt effectively oleh AKPK (Agensi Kaunseling Dan Pengurusan Kredit) kat UEM Leadership Centre, PJ. Puncanya, main register je training yang ada sebab nak cukupkan KPI. Dah hujung-hujung tahun ni baru gelabah sket nak attend training. ;p
Banyak betul dapat info menarik dari Pn Azleena. Memang kita sebagai manusia ni lebihkan kehendak daripada keperluan.
Program ini diasaskan oleh Gabenor Bank Negara, Dr Zeti Akhtar Aziz (gambar bawah). Program ini di uruskan oleh Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK). Dimana kaunselor-kaunselor membantu sesiapa sahaja yang ingin belajar menguruskan kewangan dengan baik dan mempunyai lebihan wang untuk simpanan kecemasan. (ewah... ayat cam tulis berita sajok)
Yang penting kena tahu asas. Kata Pn Azleena ni, Cash Flow Management ni ada 2 jenis:
Active Income : Pendapatan @ Kewangan yang dapat daripada makan gaji, bekerja sendiri (bisnes), commission insurance (mcm mummy dpt tu)
Passive Income: Pendapatan yang dapat dari sumber simpanan korang atau investment korang (cth: ASB, Public Mutual, rentals, dividends, royalties).
Macam mana nak tahu samada gaji bulanan yang korang dapat tu ada surplus (positive) ke idok? Kalau idok tu deficit (negative) ler ye. Apa yang perlu korang buat? Kira la ye uols...
1. Jumlah Pendapatan - Jumlah Hutang = Tunai Surplus (ada lebihan) "Keep Up The Good Work"
2. Jumlah Pendapatan - Jumlah Hutang = Tunai Deficit (tak cukup) "Sila Review Cara Berbelanja Anda"
Contoh senang macam ni..
Senario 1: Gaji 100, Belanja 100 = Sila mati on the dot bila korang bersara, puncanya dah takde duit nak belanja bila bersara umur 55 tahun nanti ye.
Senario 2: Gaji 100, Belanja 150 = Sila mati awal sket sebelum bersara ye, puncanya belum apa-apa duit dah terlebih guna dari yang korang dapat tiap-tiap bulan. Nanti bersara kompem lagi susah hidup.
Senario 3: Gaji 100, Belanja 80 = Yang ni bagus. Berbelanja secara bijak. Siap boleh simpan 10% dari gaji untuk kecemasan (sakit, kereta rosak, tetiba hilang upaya sebab eksiden ke)
So kira.. jangan tak kira.. ahaks...!
Perghh.. tengok statistik ni pon dah ngeri. Waktu ni la rasa kena top-up coverage insurance ku. Company cover selagi korang kerja je. Bila dah start sakit, cam boss aku (nama dirahsiakan) dia strike with cancer stage 3, mmg tak dapat nk apply mana-mana insurance. Tapi boss aku ni nasib baik ada 3 polisi dan salah satunya Prudential. Padahal history tak pernah sakit apa-apa pun sebelum ni.
Kata kaunselor Pn Azleena tu lagi, setiap orang mesti buat budget. Ala-ala budget kerajaan 2013 tu. Eceh... idok le serupa itu sangat. Dah kata pun ala-ala kan... Kalau korang tak buat budget, sebelum hari gaji untuk bulan seterusnya, mesti korang dah start makan maggie, atau puasa, atau makan biskut kering dengan milo kat opis.
Kebaikan buat budget:
1. Hidup dalam keadaan tenang dan selesa (sbb semua hutang piutang dah dijelaskan)
2. Dapat menyimpan untuk kecemasan.
3. Mengajar tabiat menyimpan.
4. Dapat kenalpasti jumlah keseluruhan kewangan bulanan.
Macam mana korang nak tau yang korang spending tu Keperluan atau Kehendak???? part ni aku sentap sket... ahaks.. mesti ada antara korang yang sentap gak.. hehehe Contoh senang nak paham spt di bawah:
KEPERLUAN | KEHENDAK |
Makanan | Makan di restoran mewah |
Tempat Tinggal | Rumah ala-ala resort banglo |
Pakaian | Baju berjenama |
Masa Berkualiti Dgn Keluarga | Bercuti ke luar negara |
Kereta / Motor | Kereta mewah, sport |
Telefon | Telefon canggih terkini |
Komputer | Komputer canggih terkini |
Apa yang paling penting korang kena ingat??? Hutang korang (loan denga bank) tidak boleh lebih 40% dari gaji korang. Dan simpanan mestilah 10% dari jumlah pendapatan bulanan. Ingat je konsep asas tu mesti budget tak lari.
Sebenarnya banyak lagi tapi baik korang attend je kursus 4jam POWER! ni. The best part is its FREE. :) Nak tahu macam mana nak register?
Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit
Aras 8, Maju Junction Mall,
1001, Jalan Sultan Ismail,
50250 Kuala Lumpur
E-mail: enquiry@akpk.org.my
Fax: 03 2616 7601
Sampai jer rumah terus bercerita dengan encik bb. Terus buat calculation and budget (on-paper) dan kitorang nak try implement next month. Nanti akan hapdet uols ye outcome nyer...
Okey daaaa....
wah...menarik!
ReplyDeleteyan buat juga budget setiap bulan tapi kadang-kadang ada yg terlanggar budget tu yg jd kelam kabut semuanya...
(tak nampak la tang keperluan ngan kehendak tu, back gound kaler ngan tulisan terang tul):)